Language: Nederlands

Currency: Euro

KBMultifiets

Uw winkelwage is leeg!

Hoe werkt het?

Hoe werkt het ?
 
Hoe werkt de ombouwset?
 
Het principe van de werking van een elektrische fiets is redelijk eenvoudig te begrijpen. Op dit moment gaan de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer zo hard dat het moeilijk is om alles te volgen.
Hieronder ziet u een gewone fiets die uitgerust is met een ombouwset, een ombouwset zegt eigenlijk ; de elektrische componenten die nodig zijn om een fiets elektrisch te maken.
 
 
 
 
 
 

Het systeem bestaat  hoofdzakelijk uit de volgende componenten:
 
batterij,trapsensor,motor,controller (electronische regelaar) en display
 
 
 
Controller + Sensor
 
Door te trappen veroorzaakt de roterende beweging van de trapas dat de sensor (PAS) een signaal geeft naar de controller, deze meet de rotatiesnelheid en geeft stroom af aan de motor. Naarmate de rotatiesnelheid toeneemt zal de motor meer stroom krijgen en dus hogere snelheid krijgen. Bij de meeste modellen zal bij een snelheid 25km/h de controller geen stroom meer afgeven aan de motor. Een fiets kan ook uitgerust zijn met een torque (wringing) sensor die registreert dat er kracht wordt uitgeoefend wordt op de crank, eveneens wordt het signaal afgegeven aan de controller met als gevolg dat de motor wordt aangedreven.
 
Batterij
 
Batterijen betreffend elektrische fietsen zijn hoofdzakelijk in te delen in Lood /NiCD /NiMh / Li-ion / LiFe-Polymeer. Om een korte uitleg te geven zal ik de batterijen kort opsommen en indelen.
 
Loodbatterijen, in diverse uitvoeringen te krijgen, natte cellen en droge cellen; deze accu is zeer zwaar en goedkoop t.o.v de andere batterijen door massaproductie maar heeft last van geheugeneffect welk er voor zorgt dat de batterij goed onderhouden moet worden en qua laden en ontladen beperkingen heeft. Deze batterij kan ongeveer 200-400 (afhankelijk van natte of droge accu) keer worden ontladen totdat zijn rendement terugloopt en niet meer bruikbaar is.
NiCD, is de opvolger van de loodaccu en heeft een een enorme groei meegemaakt doordat ze de eerste veel gebruikte oplaadbare batterij voor huisgebruik werd. De batterij heeft een groot nadeel, om verlies van rendement tegen te gaan moest deze batterij volledig ontladen worden en direct volgeladen worden.
NI Mh batterijen worden redelijk veel toegepast op elektrische fietsen neem maar de alom bekende Sparta Ion. Qua prijs gewicht en vorm lijken ze op de NiCD batterij maar bevatten minder geheugeneffect. De batterij loopt als het ware uit zichzelf leeg, per dag wel tot 5%. Indien de omgevevingstemperatuur terugloopt kan de batterij zelfs tot 40% van zijn rendement verliezen.
Li-Polymeer deze batterijen worden voor een specifiek doelgebied waar  hoge stromen nodig zijn, bijvoorbeeld autos en bussen of stationaire systeem. de levensddur in cycly is 600 tot 800 maal opladen.
Li-ion batterijen, een van de laatste veel toegepaste batterijen, licht en klein van formaat en milieuvriendelijker doordat ze recyclebaar zijn. Deze batterijen worden veel toegepast in Laptops en mobiele telefoons. Deze batterijen hebben geen geheugeneffect en presteren onveranderd in koude omstandigheden. Het batterijmanagmentsysteem welk aan de cellen verbonden zijn zorgt er constant voor dat de cellen bij laden en ontladen beschermd worden tegen over en onderbelasting, dit is om de veiligheid en de levensduur van de batterij te bevorderen. Deze batterijen geven voor hun formaat veel vermogen en kunnen ongeveer 600-800 keer worden herladen per samengestelde batterij. Het enige nadeel is de prijs van de batterijen.Voorlopig nog erg duur.
LiFepo4 Batterijen lijken op de Li-ion batterijen met een wezenlijk verschil dat deze als battery-pack 3 a 4 keer langer meegaan, het BMS (batterij management systeem) is net als voor de Li-ion van groot belang voor een uitstekende werking van de batterij. Nadeel is de prijs, maar in verhouding tot alle bovenste genoemde batterijen per cycli het goedkoopste !
 
ElektroMotoren
 
Er zijn diverse elektromotoren te koop op de markt, als opvolger van de elektromotor met koolborstels is de borsteloze motor op de markt gekomen. De " brushless" motor voor fietsen is een compacte vorm met op de naaf een flens voor bevestiging voor de spaken. De motoren zijn krachtig door de diverse magneetwikkelingen en lage weerstand (veelal 5), de rotor staat stil en de naaf met magneetsegmenten draait en zorgt dat het wiel draait. De fiestmotoren hebben vaak een holle as aan 1 zijde waardoor de stroomkabel loopt, nieuwere generatie motoren hebben 3 in plaats van 8 kabels als uitgang en een hoger rendement ondanks ze kleiner zijn. Motoren voor fietsen zijn verkrijgbaar vanaf 180 watt t/m 500 watt inbouwmaten zullen groter zijn naarmate het vermogen toeneemt, voor normale fietsen is 250W het maximum om eenvoudig in te bouwen.Door de Nederlandse wet is maximaal 250 watt voor de motor toegestaan voor fietsen met trapondersteuning.
 
Display
 
Met de display wordt de mate van trapondersteuning ingesteld. De eenvoudige displays hebben 3 standen tot de duurdere die 9 standen hebben.
Op de meeste displays wordt de accuspanning aangegeven.Tevens zit de aan/uit schakelaar van de verlichting op de display.
De duurdere displays zijn uitgevoerd met een complete fietscomputer.
 
 
 
 
Lifepo4 Batterijen (packs)
Voordelen van LiFePO4 (LithiumFePolymeer 4e generatie) batterijen :
 
 
  • Kleine afmetingen en Lichtgewicht 30% van Loodaccu's 65% van NIMH batterijen. 
  • Lange levensduur - 1500 X herlaadbaar, meer dan 5 jaar te gebruiken, 8 X langere levensduur dan loodaccu's en 3X langer dan NIMH, 2 X langer dan de meeste Lithium batterijen 
  • Veilige chemische samenstelling- Stabiele chemische stoffen zijn toegepast welke resulteren in veilige explosieveilige batterijen. Iedere batterij wordt beschermd door eigen BMS systeem om veiligheid en levensduur te garanderen. BMS is het Batterij Management Systeem.
  • Condities en werking - De batterij heeft geen last van koude omgeving en presteert optimaal onder extreme temperaturen. 
  • Geen geheugeneffeffect
  • Als de batterij volgeladen is na een jaar nog 80% capaciteit.

 

 

Wist u dit al ?
 
Wist u dat  Lithium batterijen theoretisch maximaal 5 jaren meegaan ?
 
Alle soorten lithiumbatterijen kunnen ongeveer max 5 jaar meegaan, alleen is het ook zo dat het aantal x laden invloed heeft op veroudering.
Als je elke dag de batterij oplaad 356 keer per jaar.:
Li polymeer- 600-800 x opladen (dus kan in 2 jaar op zijn)
Li-ion 800-1000 x opladen (kan in 3 jaar op zijn)
Lifepo4 1500-2000 x kan in 5 jaar op zijn.
De accu veliest ook capaciteit door veroudering ook als u hem niet gebruikt .
Een verminderenig van 20% per jaar is vrij normaal.
 
 
 
Wist u dat LiPo niet hetzelfde is als LifePo4 ?
Een veel gemaakte vergissing in de markt is het misbruik en gebruik van de benamingen voor batterijen. Lipo is naar onze mening een lagere kwaliteit dan Lithium ion, de batterijen verouderen sneller dan Lithium ion batterijen, en hebben een kortere leversduur dan Lithium ion. Lipo batterijen zijn wel geschikt voor korte hoge energie ontladingen.
De Li-ion gaat 800-1000 x opladen mee en de Lipo 600-800 X. 
Onze Lifepo4 batterijen zijn ongeveer 1500 X te herladen en verouderen het minst snel. 
Let op wat u koopt ! 
 
Wist u dat 24V of 36V geen invloed heeft op de prestaties ? 
Een 24V motor die 250 watt is heeft net zoveel kracht als een 36V motor 250 watt. VERMOGEN= VOLTAGE X AMPERAGE
Berekening: 250 watt= 24Volt X Amperage : amperage (opgenomen stroom) = 10,4 A
250 watt= 36Volt X Amperage : amperage (opgenomen stroom) = 6,9 A
Er wordt meer stroom verbruikt door een 24V motor welke resulteerd in een lagere actieradius, in dit geval ongeveer 50% minder dan een 36V bij gelijke AH.
 
Wist u dat een motor 3 of 8 kabels heeft ?
Oudere (goedkopere) type motoren worden aangestuurd met 8 kabelsop zich niets mis mee maar het nadeel kan zijn dat er met gebruik kabelbreuk kan ontstaan en dat de connectoren groter en onpraktischer zijn. De motor connector moet extra worden af-getaped om vochtproblemen te voorkomen. De aansturing van de nieuwe typen motoren bestaan nog maar uit 3 kabels, hierbij zijn de connectors klein en waterdicht.Momenteel hebben alle borstelloze motoren maar 3 kabels en een mini connector.
 
Wist u wanneer je een motor een mini-motor noemt ?
Een mini motor is de kleinste motor die er op dit moment te koop is, om een idee te geven van de maten die hedendaags te verkrijgen zijn:
Large = +/- 150 MM (gemeten grootste diameter)
Medium= +/ - 130 MM 
Small= +/- 110 MM
 
Wist u hoe dik de as van de motor is? Past deze in mijn voorvork?
Assen worden dikker naarmate de motor groter wordt, van 10 mm naar 12 mm. Veel hollandse fietsen hebben een voorvork met sleuf in vork van 10mm. Al onze sets passen in de standaard meest voorkomende voorvorken.
 
Wist u dat onze sets al jaren rondrijden in Nederland ?
Wij hebben veel energie en tijd gestoken in het verbeteren van onze produkten, dit is nog steeds actueel. Immers is het zo dat kwaliteit aan de buitenkant niet te zien is, vooral met batterijen is het zo dat in de huidige markt men geen inzicht heeft. Vele klanten benaderen ons met hun elders gekochte elektrische fiets of batterij. Zelfs de gevestigde merken hebben hun strubbelingen met het beheersen van deze kwaliteit. Kwaliteit en Service staat dan ook centraal. Onze sets rijden al jaren rond en wij kunnen u uit ervaring vertellen dat we trots zijn.
 
Wist u dat een lithium batterij nooit leeg kan rijden?
Een lithium batterij rijdt u nooit leeg, althans u denkt van wel want uw display geeft het aan. In werkelijkheid zit het zo; heeft u een 24Volt batterij dan is deze vol opgeladen ongeveer 29 volt, en leeg gereden ongeveer 21 volt. De batterij beschermt zichzelf tegen verdere ontlading anders gaan de cellen stuk. Nu begrijpt u misschien waarom de batterij opgeladen " moet worden" als u hem leeg hebt gereden. 
 
Wist u dat gewicht van een lithium batterij kan verschillen met vergelijkbare lithium batterijen?
Afhankelijk van de chemische samenstelling van de cellen, grootte, de verpakking van de cellen en gekozen materialen kunnen onderlinge verschillen in gewicht geven. 
 
Wist u dat Lithium batterijen worden hergebruikt en goedkoop worden verkocht als nieuwe batterijen? 
In de wereld zijn er momenteel veel producenten van Lithium batterijen, er is veel onderling verschil in kwaliteit op de markt met name door het hergebruik van Lithium met onzuiverheden. Uiteraard ontwijken wij deze aanbieders !
 
Wist u dat batterij uit meerdere cellen bestaat , 1 cel Lifepo4 kan wel meer dan 2000 keer worden geladen?
Een losse Lifepo4 cel kan wel meer dan 2000 keer worden opgeladen, als meerdere cellen aan elkaar worden gekoppeld zijn ontstaat er onbalans tijden het laden en ontladen, hierdoor wordt het aantal cycli vermindert. Het aantal keer laden hangt in verband met de snelheid van laden en ontladen, duur van de ladingen, aantal cellen en de omgevingsfactoren.